Inota Gumikereskedés
Új termékek Akciók Kínálunk.. Főoldal Egyéb..
Használt termékek Szerviz Keresünk.. Céginfó Innováció
Telefonszámaink: (88) 475-316; (30) 6004020; (30) 9976203

Szerviz-szolgáltatások

Személygépkocsi-, teher-, busz-, traktor-, munkagép gumikat javítunk és szerelünk; éjszaka is, ünnepnapokon is ha szükséges!
Ingyenes telefonos szaktanácsadás a (30)9976203 telefonszámon!

Éjjel-nappali szerviz ügyelet!
Helyszínre kiszállás lehetséges, de kizárólag  előzetes-, egyedi megállapodás alapján!
Ha Önnek, rendszeresen ilyen szolgáltatásra van igénye, kössünk szerződést!

Selejtgumi elszállítás:
Ha Önnek fölösleges selejt gumiabroncsai vannak, forduljon a BAZAX KFT -hez!
Tel.: (34) 595509;  Fax.: (34) 595510; (70) 388 2108; E-mail: zsotot@freemail.hu

Érdekességek, Praktikus Megoldások Egy Gumiszerviz Életéből

Nyugati vetőgépek kerekeinek pótlása hazai, banális méretekkel
Rengeteg régi kis vetőgépet hoztak be nyugati országokból, amelyeken olyan gumiabroncsok vannak, amilyent nálunk soha nem használtak. Az az érdekességük, hogy nagyon keskenyek a méretükhöz képest. Pontosabban, ha volna rajta gumi, de többnyire tönkrement gumik boldogítják a gazdát. Ilyenekre gondolok, hogy 3.00-14-től 5.00-16-ig. Lehet ezeket egész eredményesen pótolni, közönséges gumikkal. Aki nem akar barkácsolni, motorkerékpár gumi. Átmérő kisebb lesz! A méret utolsó számának meg kell egyezni, 14, 15, 16 coll! Aki hajlandó egy kicsit fúrni -faragni, az induljon ki a Trabant kerékből. Itt nyilván át kell hegeszteni a felnit. A gumimagasság hozzávetőleg megegyezik, annak ellenére, hogy a Trabant gumija csak 13"-os. A magyarázattól eltekintenék, győződjön meg róla! A nyugati nagy autók "fakerekei" - keskeny pótkerék - is jól használhatók!
Felhívnám még a figyelmet a 21x4.5 vágóasztal-kocsi gumiabroncsára. Ő az igazi! Magas, 13"-os, diagonál, erős mint a kommunizmus, trabi felnire szerelhető, az meg könnyen alakítható. Ezeket a dolgokat nem elméleti úton agyaltam ki. Régóta csináljuk, bevált! Természetesen lehet hozatni eredeti gumit is, de az idő nem is olcsó és senki nem akar 1 db gumiabroncs importjával bíbelődni. Ha bővebb magyarázatot óhajt, hívjon bizalommal.
A Lajta vetőgéphez, tudomásunk szerint 6.50-36 gumit senki nem gyárt. 4.00 - 36 gumi szintén nincs. Ezeknél más megoldás vezet eredményre!

A Be (nem) szerezhető mezőgazdasági gumikról... "..."
Tavasz közeledvén felmerülnek egyes mezőgazdasági erő- és munkagépek ezerszer elátkozott problémái. A gazdák gyakran magukra maradnak gondjaikkal a különféle gumiabroncsok, ill. az azokat helyettesítő gumik kifundálása, keresgélése viszi az időt és a pénzt. Ezért indokoltnak látjuk, hogy a leggyakrabban előforduló gumiproblémákra itt a Szabad Föld hasábjain válaszoljunk mindenkinek. A baj onnét ered, hogy néhány erőgépnek és munkagépnek csak Nyugat- Európában használatos gumiabroncsa van. Ezeket a gumikat Kelet-Európai gyárak vagy egyáltalán nem gyártják vagy ami létezik belőlük, azt sem nagyon tartják raktáron még a legnagyobb gumikereskedések sem.
Vegyük sorba:
RS-09 8 - 36-os gumiabronccsal jött, ma csak 8,3 R-36-os gumit lehet kapni, ez radiál szerkezete miatt alacsonyabb, párban kell cserélni.
K-25 ZETOR 9,5-36 helyett 9,5 R-36-os gumi van, párban kell cserélni.
6,50-36-os Lajta vetőgép gumi; tudomásunk szerint nem gyártják és nem lehet kapni.
9.00-16-os orosz, ill. román traktor pótkocsi gumi! Az újabb orosz pótkocsik 15,5/65 -18-as gumikkal jönnek, új gumit lehet kapni oroszban.
Külön kaland a Nyugat-európai vetőgépek szokatlanul keskeny kerekei 3.00 - 15; 3.50-15; 4.00-16; 4.50-16 stb. Ezeknek egy részét csak nyugati cégek gyártják - drága -, másik részét már senki nem gyártja, mert nagyon öregek a munkagépek. Egyszóval nehéz beszerezni és ha talál is az ember, nagyon drága. Akkor, hogy vessünk? A gumiabroncsok méretein az utolsó szám a felni átmérőjét jelenti, colban. Következésképp a 15 colos mezőgazdasági gumik helyett fel lehet tenni a 15 colos motorkerékpár gumikat, a 16 colos gumik helyett értelemszerűen a 16 colos motorkerékpár gumikat - Simson, MZ - vagy más hasonlóan keskeny gumikat; ez ki van próbálva, bevált, nincs mit elmélkedni rajta! Motorgumit minden sarkon lehet kapni és nem is olyan drágák. Az utcai motorkerékpárok gumiabroncsa sima és előfordul, hogy a vetőgépre terepmintás gumiabroncs kellene, hogy a sárban ne csússzon el. Szereljenek rá hóláncot, nagy szemű láncból!
Akinek van kedve és lehetősége barkácsolni, ezeket a különösen keskeny 15-16 colos gumikerekeket viszonylag egyszerűen kiválthatja egy - 5.20-13 diagonál - Trabant kerékkel! Ez ki van próbálva, ha nem hiszik, mérjék meg az átmérőket! Az adoptáláshoz kell készíteni 10-es lemezből egy tárcsát, aminek egyik oldalára a Trabant felnit csavarozza, a másik oldalát - közepét - pedig a munkagépének megfelelően alakítja ki.
Ha a témával kapcsolatban további kérdésük van, készséggel állunk rendelkezésükre!

Viszonteladókat keresünk a 9.00 - 16-os repülőgépgumikra!
Ezekben a gumikban nem lehet csalódni, minden terhelést kibírnak, soha nem robbannak szét, oldalfaluk olyan vastag, hogy gyakorlatilag soha nem sérülnek meg!
MIT KELL TUDNI A 9.00-16-OS REPÜLŐGÉPGUMIKRÓL:
Rendkívül nagy a teherbírásuk, olyan nagy, hogy ehhez foghatóan nagy teherbírás földi gumiabroncsok között nincs is. Nevezetesen darabonként 8,5 Tonna a névleges teherbírás a repülőgépen maximum 330 km/h sebességnél. Miután a teherbírás a sebességgel fordítottan arányos, nyilvánvaló, hogy egy traktor tempójában még ennél is sokkal többet bírnának ezek a gumiabroncsok. Amúgy el lehet gondolni, hogy egy TU 154-es repülőgép maximális felszálló súlya 98 tonna. A gumiabroncs diagonál szerkezetű, az oldalfala is 2 cm vastag, gyakorlatilag megsérthetetlen. A repülőgép-gumiabroncsok eredetileg hosszanti mintázatúak, mint a tárcsának, vagy a műtrágyaszórónak a kereke. Ez a minta a használt repülőgépgumikról lekopott; mintája nincs, és nem is lehet rá vágni. A gumiabroncsokkal adunk tömlőt és védőszalagot, a repülőgép tömlőt egyébként együttgyártják a védőszalaggal.

8.00-16-os gumiabroncsok
Szerkezete, teherbírása, jellemzői ugyanolyanok, mint a 9.00-16-os repülőgépgumié. A 9.00-16-os gumik helyett felrakható. 8.00-16-os repülőgépgumiból van használt és új.
Túlterhelni lehetetlen. Cégünk mind a 9.00-16-os, mind a 8.00-16-os repülőgépgumiért 100 %-os felelősséget vállal, hogy túlterhelés miatt egy sem fog tönkre menni. Ha mégis így lenne -ami kizárt- természetesen adunk csere gumiabroncsot. Ebbéli garanciavállalásunkra a szokásos garanciavállalási feltételek az irányadóak, különösen: - a gumiabroncsot megfelelő nyomásra kell fújni:
- a megfelelő nyomás a repülőgépen 15 bar,
- mezőgazdasági gépeken 5 bár-nál nagyobb nyomásra nem szokták fújni ezeket a gumiabroncsokat,
- sem a lemez felnik, sem az osztott felnit rögzítő csavarok nem tudnak biztonságosan nagyobb nyomást elviselni
Arra volt példa, hogy a túlterheléstől eltört a pótkocsi laprugója és az eltört és kifordult laprugó elesztergálta a repülőgépgumit. Erre sajnos nem vonatkozik a garanciavállalásunk.

Mészkő, dolomit és kőbányát üzemeltetők figyelmébe ajánljuk!
Az a tapasztalat, hogy a kőbányákban a belső szállítást végző teherautók gumiabroncsai nagyon gyakran megsérülnek, ill. idő előtt tönkremennek attól, hogy éles köveken kénytelenek közlekedni. Tapasztalatunk szerint a legmárkásabb acél-radiál gumik is idő előtt tönkremennek a kövek okozta sérülésektől. Ehhez képest az orosz katonai teherautók M93-as terep-gumijai feltűnően strapabíróak a kőbányákban is (ne felejtsük el, hogy a világcégek is acélmentes, diagonál teljesen textilvázú gumikat készítenek a nehéz körülmények között dolgozó munkagépekre GEHL, BOBCAT stb.). Bármilyen meglepő, a 8 PR-es 1200 x 20-as M 93-as orosz gumik Skodákon, Tátrákon, egyéb billencs teherautókon a bányákban strapabíróbbnak bizonyulnak a márkás acél-radiál gumiknál. A szélesebb felniken 1400 x 20-as gumiabroncsot is láttunk már használatban, ebből a méretből van 8PR-es és 18 PR-es is.

Rendsodrókhoz!
A rendsodrók gumijai gyakran defektet kapnak. Az új gumi drága és nagyon sérülékeny. 10 collos gumiból használt nincs, mert nem nagyon használnak semmihez ilyent. Ezért dolgoztuk ki, hogyan lehetne  a vadászrepülő orrfutójának gumiabroncsát használni pl. a rendsodróhoz. Csak osztott felnire lehet szerelni, mert nagyon kemény. (mélyágyas felnire nem lehet felszerelni)
Garantáltan nem kap defektet, mindent kibír, élethosszig kitart.
Ha kérdés van: (30) 9976203

A légágyúról..

Nem tudom kinek mennyire újdonság a tömlő  nélküli abroncsok felfújása, írok róla néhány szót. A gumiszerelők rémálma, hogy szétszerelünk egy tömlőnélküli kereket és nem tudjuk felfújni. Erre van sokféle módszer. Én kettőről tennék említést, ami itt Európában bevett és elfogadott eljárás. Üzletben 100.000 Ft körüli áron lehet kapni; az egyik 20 literes és 8 bár nyomásra fújható. Lehet készíteni házilag is - sőt legtöbben így csinálják. Ezzel kapcsolatban azért néhány dolgot megemlítenék. A légágyú túlnyomásos eszköz, azért veszélyes üzemnek számít! Az is!
- Nem minden golyóscsap bír még 8 bárt sem, a 15 bárt meg még kevésbé ! Az üzemi nyomás rá van írva golyóscsap oldalára , PN.....
- Légtartálynak sem célszerű akármit használni!
- Nyomáspróba kötelező! Üzemi nyomás + 50%, 24 órán keresztül, folyadékkal töltve! (Levegővel nyomáspróbázni veszélyes!)

Előnye: Bármilyen méretű gumihoz használható! Hosszú élettartamú, nem kényes. Olcsó az üzemeltetés. Használata különösebb segédműveleteket nem  kíván, gyors könnyű, egyszerű. Két ember elég a használatához, szorultság esetén akár egy ember is használhatja. Ez az elterjedtebb, minden nap használatos a szervizekben.

Hátránya: Időnként nyomáspróbázni kell ! Szemüveg, védősisak használata célszerű ! Ha elpiszkálják a biztonsági szelepét - túltöltik - akár veszélyes is lehet ! A legnagyobb hátránya, hogy a kemény oldalfalú - peres vagy megöregedett - gumikkal nem csinál semmit ! Különösen igaz ez ha egy gumit lényegesen szélesebb felnire akarunk szerelni mint amire való vagy ahogy a peremek állnak; helytelen tárolás stb. miatt!

PUMP RING azaz töltő gyűrű
Ez  is 100.000 Ft körül van a boltban. Házilag megcsinálni nagyon nehéz.
Előnye: Kemény oldalfalú gumikat is fel lehet vele fújni. Ezzel szinte nincs felfújhatatlan kerék!
Hátránya: A méretfüggőség. Külön kell venni a 22.5 "-hoz; külön a 17.5 "-hoz és így tovább . Traktor gumikhoz nem lehet venni, következésképpen használni sem. Használat előtt szerelőpasztával be kell kenni a sikló felületét. Előnyös ha 3-4-5 ember megtámasztja egy makrancosabb 22.5 gumi esetében ! Ha a felni sérült nem használható vagy tönkre megy a tömítőgumija. Sérülékeny . Oda kell rá figyelni mindenféle szempontból. Az élettartama egyáltalán nem végtelen. A használta nem veszélytelen.


Benntört szeleptűk eltávolítása

A gumiszervizekben előfordul, hogy egy szeleptű beleszakad a szelepbe, eltörik, stb. Egyszerűbb a helyzet, ha egy banális személygépkocsi tömlőről van szó. Sokkal izgalmasabb, ha egy speciális tömlő szeleptűje törik bele és azt mindenképpen ki kell szedni. Van forgalomban egy menetmetszőkkel kombinált szeleptű kiszedő, de azzal nagyon küzdelmes kiszedni a szeleptűt. Rendre nem is sikerül. Csak tetézi a bajt, hogy ennek a kis készüléknek a minősége nem sokkal haladja meg az egyszer használatosakét. Ezen bosszúságok kiküszöbölésére találtuk ki, hogy egy csavarhúzót kihegyeztünk lándzsa alakúra. A csavarhúzó szára nyilván bele kell férjen a szabványos személygépkocsi- ill. teherautó szelepbe. A nyele olyan legyen, hogy ütni is lehessen, legalább a súlyfogóval. A végére pedig olyan kis lándzsát köszörülünk, amit bele lehet ütni a beletört szeleptűbe. Ezzel a kis egyedi készülékkel eddig minden beletört szeleptűt egy szóra ki tudtunk venni.


Megváltás a K-25 Zetorok tulajdonosainak!

A mezőgazdasággal foglalkozó idősebb embereknek gyakori problémája, hogy veterán korú traktoraikhoz honnét vegyenek gumiabroncsot, illetve probléma az, hogy nagyon drága. A szóban forgó K-25-ös Zetorhoz - ami éltes kora ellenére, nagyon népszerű, a mai napig több ezer fut belőle (9.5-36).
Van itt egy érdekes megoldás, amire a szükség már sok gazdálkodót rávitt az elmúlt években. Az eredeti traktorgumikat - 9.00-36 - kicserélik 14.00-20-asra. Ez az orosz Ural teherautónak a gumiabroncsa. Az ideiglenesen hazánkban állomásozó szovjet hadsereg jóvoltából, van belőle bőven országszerte. Ez a gumi jóval - kerek 5 collal - szélesebb mint ennek a traktornak az eredeti gumija. A célnak  így is megfelel, aztán meg amúgy is divatosak a szélesebb és alacsonyabb gumik személyautón, terepjárón és traktoron egyaránt. Ha a szükségből erényt akarunk csinálni, azt mondhatjuk, haladunk a korral! Eddig úgy oldották meg a gazdák, hogy az eredeti Ural felnit eszkábálták fel a Zetorra egy adoptáló tárcsa segítségével. Ami ennek az írásnak az újdonsága, hogy kitapasztaltunk egy közvetlenebb megoldást. A 8 lyukas IFA felnik közvetlenül felszerelhetők a K-25-ös Zetorra,  az eredeti felni helyett. (Természetesen más teherautó- és pótkocsi felnik is felhasználható aminek ugyanilyen a közepe, a rögzítő furatok helye és száma.)  Miután akár a keskeny, akár a széles - talpas - IFA felnikre felszerelhető az 14.00-20-as gumiabroncs, így a folyamat jócskán leegyszerűsödik, sőt jól néz ki a K-25-ös Zetor ilyen gumiabroncsokkal.
 

Érdekes kérdés a műszaki vizsga, a hatósági engedélyek meg a biztonság! Aki műszaki vizsgára óhajtja vinni a traktort, tegyen rá új traktorgumit, olyant ami gépkönyvben szerepel! Ami biztonságot illeti: Az IFA 120 lóerős, üresen is 5 tonna, rakottan 10 tonna; a pótkocsija is hasonló. Ehhez képest a Zetor a maga 25 lóerejével és feleannyi súlyával... hát nem valószínű, hogy széttépi az IFA felniket. Ellenben ha valaki azt szeretné, hogy ezt hatóság tanúsítsa, sőt le is pecsételje meg még közokiratot is állítson ki róla; az nagyon drága dolog! Erről nem is érdemes beszélni!


Fémszelepek toldása

Hosszúszárú fémszelepeknél előfordul, hogy eltörik. Javításnak többféle módja lehetséges.
Az általunk alkalmazásba vett eljárás, hogy a réz szelepszárat egy karmantyúval megtoldjuk. A karmantyú a csőhálózat szerelésben használatos, belső menetes karmantyúnak miniatűr változata 8 x 1-es menettel. Akár a saját darabját hozzátoldhatjuk így a szelephez, akár egy másik szelep végét.
A megoldás egyszerű, gyors, olcsó, 10 éve alkalmazzuk sikeresen, nem volt vele semmi probléma. A karmantyúkat automata esztergán lehet gyártani.
Ezt a szelepjavítást teherautó kormányzott kerekén nem alkalmazzuk.


Légkompresszorok átalakítása

Minden műhelybe gondot okozhat, hogy egyik percről a másikra kellene 8-10 baros levegő.
Ez különösen érdekes műszak végén egy targonca gumit kell felfújni 10 barra vagy valamelyik tömlő nélküli kamiongumi csak többszöri nekifutásra megy fel a helyére s leürülnek a légtartályok. Mi ezt úgy oldottuk meg, hogy a kompresszor és a légtartály közé beszereltünk egy golyóscsapot és eléje egy levegőelvezetést gyorscsatlakozóval. A golyóscsapot el lehet zárni, így a kompresszor nem a tartályt tölti, hanem közvetlenül a gumiabroncsot. Egy 10 literes puffertartályt ilyenkor is beépítünk ebbe az elvezetésbe is, de így is egy perc múlva van 8-10 baros levegőnk. Ennél a megoldásnál sem feledkezzünk meg, hogy a golyóscsap előtt is legyen visszacsapó szelep és biztonsági szelep. Egylépcsős kompresszortól 8 barnál többet nem lehet várni, a kétlépcsős tud 15-öt is. Az ilyen módon átkonstruált kompresszorral ne töltögessünk alacsony nyomású kerekeket, mert baleset lehet belőle.


Szeleptalp sütés melegen

Gyakori probléma, hogy defektnél leszakad a szelep a teherautó tömlőről, traktorról, földmunkagépről.
Hidegen vulkanizálódó szeleptalpakat lehet kapni, de elég drága. Melegen süthetőt is lehet kapni, az is elég drága. Melegsütéssel viszont föl lehet tenni a selejt tömlő használt szelepeit is. Természetesen nem a teherautó kormányzott kerekére használjuk az ilyen javított tömlőt, valamint személygépkocsira, motorkerékpárra újraszelepezett tömlőt nem rakunk be. Mi sok ezer szeleptalp sütést végeztünk melegen az elmúlt 20 évben, ha érdekli ez a technológia, hívjon.


Kompresszorok összekötése

Miután a kompresszorból kivezető tömlők végén általában gyorscsatlakozó van, időnként felmerül az igény, hogy jó lenne összekapcsolni az azonos nyomásállóságú kompresszortartályokat. Mi ezt úgy oldottuk meg, hogy a gyorscsatlakozó csaprészéből készítettünk egy ikerváltozatot, ezzel a gyorscsatlakozó hüvelyek egy pillanat alatt összeköthetők és szétoldhatók. Ilyenre csak ritkán van szükség, de akkor nagyon. Amikor például a tömlőnélküli traktorgumi leapaszt minden légtartályt. Ha valamelyik technológia közelebbről érdekli, telefonáljon.
Ezzel az eljárással csak elektronikus nyomásszabályzóval  és működő biztonsági szelepekkel ellátott azonos nyomásállóságú tartályokat szabad összekötni.


Amit a gumiabroncsokról mindenkinek tudni kell

A gumiabroncsokon azért található a sok felirat, hogy mindenkit tájékoztassanak az abroncs legfontosabb jellemzőiről, például mennyi a teherbírása, milyen nyomásra szabad pumpálni stb. Miután a feliratok angol nyelvűek, a mértékegységek is idegenek, hasznos magyarul is megismerni őket. A gumiabroncsok méretjeleinek értelmezése: 15.5 – 38; a gumi névleges szélessége 15.5 coll, hüvelyk. Egy hüvelyk: 25.4 mm. 38 hüvelyk a kerékpánt átmérője. Az utóbbitól eltérni nem lehet. Munkagépeknél már használnak 15.5 collos meg 16.5 collos felnit is. A fél coll is lényeges, nem lehet figyelmen kívül hagyni! A gumiabroncs névleges szélessége tényleg névleges. Ezért könnyen lehet, hogy két különböző márkájú gumiabroncs szélessége és/vagy magassága lényegesen eltér egymástól, annak ellenére, hogy a méretük szám szerint ugyan az! Egy gumiabroncs pontos méreteit a gyár táblázatban adja meg. Az ugyan olyan méretű radiál és diagonál méretű gumi szélessége, magassága, tulajdonságai, mindig lényegesen eltérnek egymástól. A régi felnikre nem mindig lehet felszerelni a modern tömlőnélküli gumikat, a névleges méretazonosság ellenére sem. Más az illesztés, tűrés! Nagyon régi gépekhez úgy vegyék a gumit, hogy helyben szerelje is fel az eladó, ezzel időnként lényeges bosszúságtól kímélhetik meg magukat. Érdemes szót ejteni a gumiabroncsok szerkezetéről. Különféle tanfolyamokon azt szokták mondani, hogy a radiál gumiabroncsban a szálak radiális irányban helyezkednek el, a diagonál gumiabroncsokban pedig a szálak egymást keresztezik. Ez igaz, de nem ez a lényeg. Ami a radiál és a diagonál gumiabroncsot alapvetően megkülönbözteti, az a radiál gumiabroncson található öv (belted, gürtel). Ma szinte mindenütt radiál gumiabroncsot használnak, számtalan előnyös tulajdonsága miatt. A radiál guminak van viszont egy nagy fogyatékossága, ami a mezőgazdaságban akár gondot is okozhat. Nevezetesen, hogy az oldalfala gyenge és vékony. Következésképpen sérülékeny. A legnagyobb radiál traktorgumi oldalát is kiszúrja egy erősebb tüske, vagy egy ujjnyi ág. Ezért erdőgazdaságban, és olyan mezőgazdasági gépre, amely sérülésnek fokozottan ki van téve, ne erőltessék a radiál gumiabroncsok használatát. A diagonál gumiknak az oldalfala is vastag és ellenálló, kevésbé sérülékeny. A diagonál szerkezetet külön nem jelölik, a méretjelek között egy kötőjel van pl. 14.9 – 28 vagy 13.6 – 38. A radiál gumiknál a méretjelek között R betű van pl. 16.9 R 28 vagy 15.5 R 38. A legfontosabb az a jelölés, amely arra utal, hogy milyen nyomásra szabad felfújni a gumiabroncsot. Ennek a mértékegysége a világban nem mindenütt bar és nem is kg/cm2 , hanem a PSI (Az egy négyzethüvelykre eső terhelhetőség fontban). Sokkal fontosabb számunkra, hogy mennyi a váltószám a bar és a PSI között. Az 1 PSI = 0,069 Bar, ebből adódik, hogy ha egy gumiabroncs nyomása 100 PSI, akkor 6,9 bar-ra szabad felfújni. Traktorgumiknál tipikus nyomásérték a 35 PSI, ami ≈ 2,5 bar-t jelent. Kisteherautó kerekeknél 65 PSI, ami 4,5 bar-t jelent. Teherautó gumiknál 125 PSI, ami 8,5 bar-t jelent. A gyártó által megadott nyomás mindig hidegen (cold) értendő, vagyis elindulás előtt. Ha mégis üzem közben mérünk, 10 %-ot hozzá kell adni az üzemi nyomáshoz, a melegedés miatt. Ha maximális terheléssel utazik vagy tartósan autópályán megy személygépkocsival szintén meg kell növelni a nyomást 10 %-al. Az alacsony nyomású gumiabroncsoknál ilyenek például a traktorgumik és a homokfutóé megkülönböztetik a maximális nyomást és az üzemi nyomást. A maximális nyomás csupán a szerelésnél használható, a gumiabroncs peremre ugrasztásához, az üzemi nyomás ennek gyakran csak a fele. Általános szabály, hogy minél nagyobb egy gumiabroncs, annál alacsonyabb nyomással üzemeltethető. Nagyon fontos, hogy a gyártó által megadott maximális nyomás csak a teljesen ép, sérülésmentes, mostanában gyártott gumiabroncsra vonatkozik. A sérült, elöregedett, 10 éves, vagy annál régebbi gumiabroncsok időnként a megengedett maximális nyomásnál kisebb nyomáson is szétrobbannak, és kisebb-nagyobb balesetet okoznak. A gumikra gyakran rá van írva – angolul, hogy : a szerelést csak megfelelő gyakorlattal rendelkező szakember végezheti; az ő tiszte eldönteni, hogy mikor mit lehet és mit nem! Az egyik fontos jellemző, hogy mennyi a gumiabroncs terhelhetősége, ennek a jellemző mértékegysége LBS, amely magyarul fontot jelent, 1 font közel fél kilogramm, pontosabban 454 gramm. Ennek megfelelően kell ezt az értéket átszámolni. Azoknál az abroncsoknál, amely szerelhető szólóban is meg dupla keréknek is, külön megadják, hogy mennyi a terhelhetőség szólóban (single) és külön ha dupla kerékként szerelik (dual). A terhelhetőség szólóban több. A gumiabroncsok fontos jellemzője, hogy hány PR-s (ply-rating). Ez egy relatív mutató, amely azt mutatja, hogy ha hagyományos pamutvászonból készült volna a gumiabroncs textil váza, akkor hány réteg pamutvászonnak felelne meg a gumiabroncs szövetszerkezete. Minél nagyobb ez a PR-szám, annál erősebb a gumiabroncs. PR-számot a teljesen acél vázú gumiabroncsokra is írnak, amiben természetesen nincs textil. Tehát ez a viszonyszám ott is jól használható. A kisebb PR számú gumiabroncs olcsóbb! Meg kell azonban gondolni, hogy érdemes-e a kisebb PR számú gumit venni, különösen ha gyakran használunk nehéz, függesztett munkagépet, dolgozunk köves, tuskós talajon is illetve ha a munkagépet időnként túlterheljük. A kisebb PR számú gumi könnyebben sérül, idő előtt tönkre mehet; így az olcsóbb könnyen lehet drágább. Kisebb PR számú gumi helyett nagyobbat általában szabad feltenni, fordítva: az eredmény igen kétséges!

DOT szám: a gumi gyártásának idejére utal, mindenféle gumin. Három vagy négy jegyű szám. Az első két szám a gyártás hetét jelöli, az utolsó vagy utolsó kettő a gyártás évét, annak utolsó számjegyét pl: 138; 1988. 13. hetében gyártották. 259◄ 1999. 25. hetében gyártották. A nyíl az utolsó számjegy után a kilencvenes évekre utal. DOT 4305 2005. 43. heti gyártás.

TUBELESS azaz tömlőnélküli kivitel. TUBE TYPE tömlővel szerelendő. A tömlőnélküli gumit szabad tömlővel szerelni, fordítva: nagyon bizonytalan az eredmény és tilos!
Sokféle jelölés van még a gumiabroncsokon, azok jelentősége a hétköznapi életben kisebb és főleg nem okoz balesetet a nem ismerésük!

Örök probléma a gumiabroncsok szerelése, még a házilagos szerelésnél is célszerű a felnit megtisztítani a rozsdától és selymes fényű festékkel lefesteni, ha van rá idő. A gumiszelepeket soha nem szabad lefesteni, mert a festék oldószere hasonló a gumiéhoz és a szelep tönkremegy tőle. A szervizek a gumiabroncsok szereléséhez különféle viaszalapú szerelőpasztákat használnak, ami nagyban megkönnyíti a gumiabroncsok le- és felszerelését a továbbiakban. Ilyen szerelőpasztát bárki vehet, egy kisvödörrel kb. 5 ezer Ft. Ha valaki nem óhajt szerelőpasztát vásárolni, egy-egy alkalomra használhat nyugodtan háztartási étolajat is. Az nem bontja és nem duzzasztja a gumit, viszont nagyon jól csúszik.

Gumiabroncsok és tömlők javítása házilag

 A tömlők foltozása nem szokott gondot okozni a gazdálkodóknak, legalábbis nyáron nem. Azt viszont jó tudni, hogy a mai hidegen vulkanizálódó foltok csak plusz 20 C0 fölött működnek megbízhatóan, valahogy meg kell melegíteni. A gumiabroncsok házilagos javítása kevés sikerrel kecsegtet, ahhoz többnyire olyan felszerelés kell, ami még egy jól felszerelt háztáji műhelyben sem fordul elő. Nagyon rossz gyakorlat, hogyha megsérül egy traktorgumi, valami alkalmi foltot helyeznek el belül és úgy használják tovább. Ez azért szerencsétlen dolog, mert a sérülés környezetében a víz felszívódik a gumiabroncs vásznaiba, és azokat egy-két év alatt tönkreteszi. A gumiabroncsban található acél ugyanilyen sorsra jut. Egy-két év után már semmilyen műhelyben nem tudják megjavítani az elhanyagolt sérülést. Ha valaki meg akarja javítatni a sérült gumiabroncsot, akkor vigye műhelybe, amikor a sérülés keletkezik, ne évek multával.